2013. november 4., hétfő

Tervezzünk utazást! 3#

A Tourinform, a Tourist information point és társai


A szlovén út kapcsán jutott eszembe, hogy érdemes erre is szánni egy bejegyzést, mert sokszor jól jöhet. Egy nagyon hasznos és utazó/turistabarát helyről írok most, amit minden utazás alkalmával érdemes felkeresni. Természetesen most nem arra az utazásra gondolok, amikor leszaladsz nagyihoz vidékre :)

Én személy szerint imádom ezeket a pontokat (lehet, hogy ez még ilyen középiskolás ártalom, ugyanis rengeteget utaztunk a volt osztályommal és mindig kellett útinaplót csinálni, ahhoz meg jóóó sok prospektus kellett ugye), bár rendszerint csak térképet és tájékoztatókat szerzek be, a kedves ügyintézőkkel nem nagyon szoktam beszélgetni. Megoldom egyedül :) Ennek ellenére mindig az az első dolgom egy külföldi vagy teljesen ismeretlen városban, hogy megnézem van-e ilyen pont (a legtöbb helyen van), és ha van akkor hol.





A kedvenceim a térképek, legutóbb, Ljubljanában többfélét is zsákmányoltam, rajzosat, jelöltet (ahol körökkel jelölik az 5-10-15 perces távolságú zónákat), magyarázatosat. Nagyon szeretem őket, az adott helyen tájékozódáshoz jó, később meg ha nem akarom többé használni, akkor barkácsoláshoz. Csudaszuper ötleteket lehet találni például Pinteresten, de engem egyébként is meg szoktak ihletni. Ezen kívül aki Budapesten él, annak jól jöhet mondjuk egy metró-villamosvonalas térkép a mindennapokhoz (nekem van, pedig elég jól tájékozódom, és nem szokott gondom lenni, de bármikor szükség lehet rá). Ezek a pontok azért is jók, mert a legtöbb városban már ingyenesen is hozzá lehet jutni itt a várostérképekhez, nem kell megvenni több száz/ezer Ftért a nagy Cartographiásat (ami ugyan sokkal profibb, de hát mi általában szegény turisták vagyunk, plusz szerintem egy háromnapos úthoz fölösleges a bonyolultabb térkép). Nyilván az ingyenes térkép akkor nem elég, ha autóval utazunk, de a legtöbbeknek már van GPS berendezése, a városközpontban meg gondolom úgyis mindenki sétál, oda jól jöhet még a kis egyszerűbb térképecske.


A legtöbb helyen mini pocket-guide is található, ezek olyan füzetecskék, amelyekben benne vannak a város legfontosabb látnivalói valamint számos ajánló és jó tanács. Van benne étteremkalauz, szálláskalauz, múzeumok, hivatalos pontok (pl. nagykövetségek), ezeknek a nyitva tartása és fontosabb elérhetőségei. Van, amelyikben közlekedési kalauz is van! Mondhatnánk, hogy így megússzuk az útikönyveket, de azért ezek a kis füzetek nem mindentudóak, érdemes egyénileg is felkészülni az útra, főleg ha célzottan vagyunk kíváncsiak egy-egy részre, helyre a városban. 

Mint már említettem, ezeken a helyeken mindig van segítő, ügyintéző is, akitől bátran kérjünk tanácsot, segítséget! Én Csehországban vettem ezt igénybe, amikor a szomszédos városba akartam kirándulni. Jól is jártam, mert kaptam egy komplett infocsomagot, két térképpel (az egyik kifejezetten kirándulóknak, túrázóknak szólt), valamint egy vékonyabb útikönyvvel, amiben azonban le volt írva mindenféle jóság: történelem, építészet, művészet, mindenféle látnivalók. Ezek a tájékoztató dolgozók általában több nyelven is beszélnek, de angolul mindenhol (másképp még nem tapasztaltam), és legtöbbször németül is. A többi már térségfüggő. Kedvesek szoktak lenni és nagyon segítőkészek, elvégre ez a munkájuk.

Az sem utolsó szempont, hogy a Tourist information pontokban lehet általában a legtöbb képeslapot, szuvenírt kapni, néha még olcsóbban is, mint a szuvenírboltokban. Ljubljanában például mindenféle zöld, sárkányos cuccot lehetett beszerezni, a T.I.P.-nek külön része volt kialakítva e célra! Minden sárkányos volt, de komolyan. Minden.

Hát ennyit az infopontokról, remélem mindenkinek meghoztam a kedvét hozzá, hogy legközelebb bemenjen egy ilyen helyre (akár abban a városban, ahol él, hiszen ki tudja, lehet, hogy talál valami érdekeset!), vagy legalább belássa, hogy bárkinek hasznos lehet :)
 

Utazásra fel!

(képek a Pinterestről :))

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése